Asset Publisher
Lasy Węglowe
Inicjatywa i realizacja: Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy Państwowe”
Planowany okres realizacji projektu: 2022 – 2055 r.
Projekt „Lasy Węglowe” jest projektem wdrożeniowym w stosunku do swojego poprzednika – pilotażowego projektu „Leśne Gospodarstwa Węglowe” (LGW), realizowanego przez Lasy Państwowe od 2017 r. i bazuje na jego wynikach.
Cel projektu – wsparcie pochłaniania CO2
Projekt dotyczy realizacji działalności dodatkowej w gospodarce leśnej, wspomagającej pochłanianie i akumulację CO2 oraz udostępnienia do obrotu kredytów węglowych po uzyskaniu certyfikacji. Planowany zasięg projektu „Lasy Węglowe” to ponad 50 tys. ha, na których będą realizowane działania zwiększające absorpcję CO2, mające charakter dodatkowy w stosunku do zadań już wykonywanych w ramach gospodarki leśnej.
Zwiększenie potencjału pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy jest bardzo ważnym elementem łagodzenia zmian klimatu. Porozumienie paryskie zobowiązało wszystkie kraje do przedstawienia długoterminowych scenariuszy ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i tym samym do zastosowania odpowiednich środków w celu zwiększenia potencjału ich usuwania.
Certyfikacja działań
Zadania w projekcie będą realizowane zgodnie z obowiązującym „Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/3012 z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie ustanowienia unijnych ram certyfikacji trwałego usuwania dwutlenku węgla, technik węglochłonnych oraz składowania dwutlenku węgla w produktach”.
Unijne ramy certyfikacji będą narzędziem wspierającym osiągnięcie celów Unii wynikających z porozumienia paryskiego, w szczególności celu polegającego na wspólnym osiągnięciu do 2050 r. neutralności klimatycznej.
W ramach projektu planuje się realizację następujących działań związanych z usuwaniem i redukcją emisji dwutlenku węgla:
- trwałe usuwanie dwutlenku węgla (składowanie atmosferycznego lub biogenicznego dwutlenku węgla), oraz
- redukcję emisji z gleby (która obejmuje redukcję dwutlenku węgla i podtlenku azotu w wyniku gospodarowania glebą) i działania, które muszą ogólnie prowadzić do ograniczenia emisji dwutlenku węgla z gleby lub zwiększenia usuwania dwutlenku węgla z materii biologicznej (przykładami takich działań są: gospodarowanie terenami podmokłymi, praktyki uprawy bez orki i uprawy okrywowej).
Po opracowaniu przez odpowiednie organy UE szczegółowych wytycznych oraz metodyk i ich analizie po stronie DGLP zostanie podjęta decyzja o możliwości realizowania działań zwiększających pochłaniania dwutlenku węgla bądź magazynowaniu węgla w ekosystemach leśnych oraz certyfikacji i udostępnienia jednostek pochłaniania zgodnie z zasadami określonymi w Rozporządzeniu. Potencjał dodatkowego pochłaniania CO2 w ramach projektu szacuje się na 3 mln t w perspektywie 30 lat od rozpoczęcia działań.
Ślad węglowy Lasów Państwowych – pierwszy raport
W 2024 r. Lasy Państwowe po raz pierwszy policzyły swój ślad węglowy dla całej organizacji, analizując emisje z 2023.
Inwentaryzacja dotyczyła tzw. zakresów 1. i 2. jego raportowania. Zakres 1. obejmuje emisje bezpośrednie, pochodzące m.in. z pojazdów lub budynków własnych. W zakres 2. wchodzą emisje pośrednie, powstające podczas produkcji energii elektrycznej i ciepła kupowanych przez Lasy Państwowe.
Zgodnie z przeprowadzonymi kalkulacjami ślad węglowy Lasów Państwowych w 2023 roku wyniósł 65 440,2 ton CO2e (ekwiwalentu CO2 w ujęciu market-based). Określenie market-based oznacza, że jest to ilość emisji obliczona na podstawie wskaźnika emisyjności publikowanego przez konkretnego sprzedawcę energii. W ujęciu location-based (czyli na podstawie średniego wskaźnika emisyjności dla Polski, który przedstawia faktyczną wielkość emisji powstałych na terenie kraju, publikowanego przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami) ślad węglowy Lasów Państwowych w 2023 r. wyniósł 60 615,7 ton CO2e.
Rozwój analiz śladu węglowego
W 2025 r. Lasy Państwowe będą kontynuować liczenie emisji GHG w zakresach 1. i 2. oraz dodatkowo rozszerzą analizę śladu węglowego produktów LP „od kołyski do bramy”.