Wydawca treści Wydawca treści

Mechanizm sygnalizacyjny

W Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych uruchomiony został tzw. mechanizm sygnalizacyjny, w ramach którego mogą Państwo poinformować nas o potencjalnych naruszeniach, które mogły zostać popełnione przez naszych pracowników.

Zgłoszenia, dotyczące naruszeń prawa w CKPŚ, przyjmuje Pełnomocnik ds. Naruszeń

Prawa i mogą być dokonywane poprzez następujące kanały komunikacji:

  • elektroniczne na adres poczty elektronicznej e-mail: sygnaliści@ckps.lasy.gov.pl;
  • elektronicznie za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej: /pgl_lp_1825/SkrytkaESP;
  • elektronicznie za pośrednictwem systemu EZD (Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją);
  • papierowo w formie listownej poprzez skierowanie pisemnej korespondencji na adres siedziby CKPŚ: ul. Kolejowa 5/7, 01 – 217 Warszawa, z dopiskiem na kopercie: „Pełnomocnik ds. Naruszeń Prawa do rąk własnych”;
  • ustnie - telefonicznie pod numerem telefonu: 22 318 70 73.


Procedura dokonywania wewnętrznych zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w CKPŚ, opracowana w oparciu o ustawę z dnia 14.06.2024 r. o ochronie sygnalistów, jest dostępna na wniosek (wzór wniosku do pobrania na stronie BIP CKPŚ).

Procedura nie ma zastosowania do zgłoszeń przesyłanych anonimowo.

Dodatkowo istnieje następujący mechanizm umożliwiający sygnalizowanie potencjalnych nadużyć finansowych w ramach projektów:

W przypadku zidentyfikowania sytuacji występowania nadużycia finansowego należy przekazać zgłoszenie na adres: naduzycia@ckps.lasy.gov.pl. Zgłoszenie powinno zawierać przede wszystkim elementy takie jak:

  • opis zdarzenia,
  • dane sprawcy,
  • informacje o osobach, które mogą mieć wiedzę o tej sprawie.

W przypadku zgłoszeń (głównie anonimowych), które będą niepełne i nie będzie możliwości uzupełnienia tych informacji, istnieje ryzyko, że takie zgłoszenie nie będzie mogło zostać rozpatrzone.

Ponadto:

1. Dla Instytucji Wdrażających POIiŚ 2014-2020 MFiPR wprowadziło mechanizm sygnalizacyjny szczegółowo opisany na stronie internetowej www.pois.gov.pl zakładka zgłaszanie nieprawidłowości.

W celu dokonania zgłoszenia należy:

  • skorzystać z formularza, dostępnego na stronie internetowej

lub

2. Instytucja Zarządzająca programem FEnIKS 2021-2027 udostępniła narzędzia do zgłaszania wszelkich nieprawidłowości dotyczących projektów w programie FEnIKS.

Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności Projektu z postanowieniami KPP lub KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektu lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą:

poczty tradycyjnej - w postaci przesyłki listowej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Klimatu i Środowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa lub Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ul. Konstruktorska 3a, 02-673, skrzynki nadawczej e-PUAP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Klimatu i Środowiska lub Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, formularza internetowego e-Nieprawidłowości, dostępnego na stronie www.feniks.gov.pl,
mechanizmu sygnalistycznego rozumianego jako dedykowany adres e-mail: rownosc.feniks@mfipr.gov.pl lub naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl,
doręczenia osobistego do kancelarii Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub kancelarii Ministerstwo Klimatu i Środowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa lub kancelarii Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ul. Konstruktorska 3a, 02-673 Warszawa.
Zgłoszenie w każdej z ww. form odnosi takie skutki, jakby było przekazane w formie pisemnej.

3. W ramach programów INTERREG informację na temat wystąpienia nieprawidłowości można przesłać na adres: Nieprawidlowosci.EWT@mfipr.gov.pl.

4. W ramach programu Pomoc Techniczna dla Funduszy Europejskich 2021–2027, Instytucja Zarządzająca PTFE uruchomiła mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych związanych z realizacją projektów współfinansowanych ze środków europejskich, który został opisany w Procedurze dotyczącej środków zwalczania nadużyć finansowych w programie PT FE 2021-2027.

Oznacza to, że w przypadku powzięcia informacji o potencjalnych nieprawidłowościach lub do zgłaszania podejrzenia zachowań korupcyjnych istnieje możliwość skorzystania z:

ogólnodostępnego adresu: antykorupcja@mfipr.gov.pl,
oraz formularza kontaktowego udostępnionego na stronie: www.popt.gov.pl, na które należy zgłaszać nieprawidłowości.
W przypadku podejrzeń popełnienia nadużyć finansowych, mogących stanowić praktyki ograniczające konkurencję (nabranych np. w toku weryfikacji procedury udzielania zamówienia publicznego), należy zgłosić je Prezesowi UOKiK na podstawie art. 86 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2021 r. poz. 275 z późn. zm.).

Dodatkowo, oprócz możliwości zawiadomienia krajowych organów ścigania, każdy obywatel może bezpośredniego poinformować OLAF o podejrzeniu nadużycia finansowego lub innej poważnej nieprawidłowości, które mogą mieć potencjalnie negatywny wpływ na interesy finansowe Unii Europejskiej. Szczegółowe informacje o zgłaszaniu podejrzeń nadużyć finansowych dostępne są na stronie internetowej: https://anti fraud.ec.europa.eu/investigations_pl